.comment-link {margin-left:.6em;}
Adverteren bij Daisycon



zaterdag, mei 26, 2007

Oudste fototoestel ter wereld geveild voor meer dan half miljoen euro

De voorloper van de gecommercialiseerde fototoestellen, een daguerreotypie van 168 jaar oud van de gebroeders Susse, is in Wenen geveild voor meer dan een half miljoen euro. Daarmee wordt het toestel het oudste en duurste fotoapparaat ter wereld.

Galerie Westlicht, waar het apparaat geveild werd, liet weten dat een anonieme koper die de veiling via internet volgde het toestel uit 1839 kocht voor 588.613 euro.

De inzetprijs voor het unieke fotoapparaat bedroeg 100.000 euro. Bepaalde experts meenden voor de veiling dat er tot een miljoen euro zou kunnen geboden worden voor het toestel. Er werd geboden vanuit Zuid-Korea, Japan, Frankrijk en de Verenigde Staten.

Het fototoestel lag sinds 1940 op een zolder in het Duitse München, waar de zoon van de eigenaar het recent ontdekte. Volgens Michel Auer, een Zwitserse fotograaf en fotografiehistoricus, gaat het om 'het enige bekende exemplaar van die fabrikant', het Franse bedrijf van de gebroeders Susse.

Voor de ontdekking was de oudste en duurste daguerreotypie ter wereld ook een toestel uit 1839, maar vervaardigd door Alphonse Giroux, de schoonbroer van uitvinder Louis Daguerre. Over de hele wereld zijn slechts twaalf daguerreotypies van Giroux bewaard.

Bron: Het Nieuwsblad.


vrijdag, mei 25, 2007

Popfotograaf Paul Bergen niet zo principieel

Regels bij het fotograferen van mega-acts in stadions worden steeds aangescherpt. Zo mocht er bij de recente show van Beyonce in de Rotterdamse Ahoy’ slechts veertig seconden vanachter de geluidstafel gefotografeerd worden. Het zijn de grillen van de grote megasterren. Maar voor Paul Bergen was het de ‘limit’. Hij zocht de publiciteit op en deed in bedekte woorden een oproep tot een boycot van zulke gelegenheden voor de duur van een maand. Reden voor die aangescherpte regels zou wel eens de wildgroei aan ‘evenementfotografen’ kunnen zijn. De ouderwetse popfotograaf verdwijnt, aldus oudgediende Roy Tee van ondermeer OOR en Het Parool.

Het is de vraag of de oproep van Bergen gehoor gaat vinden. Midden jaren negentig nam fotograaf wijlen Lex van Rossen het initiatief om niet te fotograferen bij Guns n Roses in de Kuip, waar - voor het eerst - alleen vanaf de middenstip gefotografeerd mocht worden. Alle fotografen deden mee, vertelt Tee. "Alleen een Belg van Humo maakte foto’s vanuit het publiek. Dat was een lage streek."

Maar na ‘de lange lens problematiek’ is er dus nu de extreme tijdsdruk. Tee: "Paul Bergen creëert nu de mogelijkheid om weer zo’n actie op te zetten. We hebben deze week al contact gehad. Eigenlijk had Paul veel eerder actie kunnen ondernemen, maar hij had ook boter op zijn hoofd. Bij Bon Jovi in de Arena mocht je ook alleen van de middenstip fotograferen. Hij had als enige een lange lens bij zich en heeft gewoon gefotografeerd. De rest weigerde plaatjes te maken."

Lees meer bij de VPRO.


donderdag, mei 24, 2007

Foam opent eigen galerie

Het fotografiemuseum Foam in Amsterdam opent dinsdag een eigen galerie. De culturele instelling verkoopt daar werk van talentvolle, internationale fotografen, zoals Daniëlle van Ark, Stephen Gill, Marrigje de Maar en Daido Moriyama.

De galerie heet Foam Editions en is gevestigd in het museum zelf, meldde een woordvoerder donderdag. "Enerzijds is het een manier om een extra bron van inkomsten te genereren", aldus de zegsman. Anderzijds wil Foam een podium bieden aan beginnende kunstenaars, voor wie het vaak moeilijk is een plek te vinden waar ze hun eigen werk te koop kunnen aanbieden.

Foam ligt aan de Keizersgracht en opende in 2001 de deuren. Momenteel kunnen bezoekers er werk van oorlogsfotograaf James Nachtwey bekijken.

Bron: ANP.


Interview met Lynsey Addario in Enter

In de nieuwste editie van Enter, het online tijdschrift van de World Press Photo organisatie, een interview met fotojournaliste Lynsey Addario.


woensdag, mei 23, 2007

Ierse persfotograaf neergeschoten in Afghanistan

De Ierse freelance persfotgraaf John McHugh is opgenomen in een Amerikaans legerziekenhuis in Duitsland na in Afghanistan in zijn buik te zijn geschoten.

McHugh was als 'embedded' fotograaf op pad met een Amerikaanse legereenheid in de provincie Kunar. De Amerikaanse troepen, behorend tot de 'Quick Reaction Force' kwamen in actie na de melding van een hinderlaag, en kwamen vervolgens zelf in een andere hinderlaag terecht. En fel vuurgevecht volgde waarbij een flink aantal doden en gewonden vielen, waaronder McHugh. Ondanks zijn verwonding slaagde hij erin een kwartier lang in dekking te blijven tot de Amerikanen hem met een Humvee ophaalden. Zijn verwonding is beoordeeld als serieus maar niet levensbedreigend.

John McHugh begon zijn werk als persfotograaf voor het Londense National News Press Agency. Hij werkte een periode voor AFP in Afghanistan, maar omdat AFP hem niet nogmaals naar dat land wilde sturen besloot hij deze keer op eigen initiatief op pad te gaan.


Vanessa Vick vrijgelaten in Ethiopië

Drie journalisten van The New York Times die door het Ethiopische leger gevangen waren genomen, zijn na vijf dagen vrijgelaten. Dat heeft de krant dinsdag gemeld.

De drie, onder wie fotojournaliste Vanessa Vick, waren 16 mei in de streek Ogaden nabij de grens met Somalië gevangen genomen. Zij werden op verschillende locaties onder bedreiging met vuurwapens ondervraagd, maar uiteindelijk zonder verdere uitleg vrijgelaten in Addis Abeba.

Volgens The New York Times werd Vick in haar rug getrapt; haar fotoapparatuur werd afgenomen en niet aan haar teruggegeven.


dinsdag, mei 22, 2007

Discussie 'Vrouwen in de Fotojournalistiek'

Vrouwen in de fotojournalistiek vormen een kleine minderheid binnen het
fotografenlandschap van Nederland; het percentage neemt met enkele millimeters toe. In een discussie onder leiding van freelance journalist Femke van Zeijl vertellen vrouwelijke fotojournalisten over hun ervaringen, hetzij als vrouwelijke fotograaf instromend in het vak, hetzij als ervaren fotograaf. Hebben zij moeite om zich staande te houden of juist niet? Wat is hun specifieke inbreng, hun 'meerwaarde'? Wat bepaalt hun keuze voor - bijvoorbeeld - nieuwsfotografie, reportage, documentaire of portretfotografie? En hoe kiezen ze het medium waarin ze publiceren?

In het panel de fotografen: Marijn Alders, Caro Bonink, Evelyne Jacq, Inge van Mill, Annemiek Mommers en Tsjitske Sluijs. Van hen wordt ook een kleine selectie beeldmateriaal vertoond.

Plaats: Bastion Katten, Katten 1, 1411 WE Naarden Vesting
Datum: zaterdag 9 juni 2007
Aanvang: 14.00 uur.

Na afloop BORREL en collega's ontmoeten.
Ook collega's die geen lid zijn van de NVF/NVJ zijn van harte welkom.

Aanmelden: nvf@nvj.nl of NVF-secretariaat 020-6766771

Foam-debat over fotojournalistiek

Foam organiseert op zondag 27 mei in Naarden-Vesting naar aanleiding van de tentoonstelling 'Testimony' van James Nachtwey (nog t/m 20 juni te zien in Foam) een debat over de verhouding tussen fotojournalistiek en de media.

Over de al dan niet aanwezige beperkingen van de (foto-)journalistiek. Hoe dicht kan een journalist bij de waarheid komen? Wordt hij gemanipuleerd? Is er steeds minder ruimte en geld voor goede verhalen en series? Wat zijn de consequenties voor de journalist/fotograaf?

Sprekers:
Twan Huys (journalist, presentator NOVA), Emile Fallaux (hoofdredacteur Vrij Nederland), Stanley Greene (fotojournalist) en Kadir van Lohuizen (fotojournalist), o.l.v. Gerrit Jan Wolffensperger (voorzitter Fotografen Federatie).

Wanneer: zondag 27 mei 15.00 uur
Toegang: gratis
Lokatie: Epson tent naast de ingang Grote Kerk
Voertaal: Engels


Philip Blenkinsop lichtgewond door bermbom

Fotojournalist Philip Blenkinsop is vanmorgen lichtgewond geraakt bij een explosie in de Thaise provincie Yala.

Dinsdagochtend schoten Islamitische opstandelingen een Boeddhistische man dood en staken zijn lichaam (en zijn motorfiets) in brand. Op het moment dat de politie en Blenkinsop bij de plaats delict arriveerden explodeerde een bermbom. Blenkinsop, die de laatste jaren meermalen werd gelauwerd voor zijn fotojournalistieke werk, kwam er met lichte verwondingen vanaf. Ook vier omstanders laakten lichtgewond. De politie verklaarde dat ze er nog genadig waren afgekomen, doordat de bom geen metalen delen bevatte.


maandag, mei 21, 2007

Telegraaf en AD ruziën over gorillafoto's

Een gorilla die op klaarlichte dag stennis schopt in een overvolle dierentuin: de uitbraak van Bokito was een uitgelezen kans voor ‘burgerjournalisten’ om de traditionele media van beeldmateriaal te voorzien. De oogst viel echter tegen.

Laurens Verhagen, hoofdredacteur van nu.nl, beaamt dat de lezersfoto’s op zijn site weinig spectaculair zijn. Van de losgeslagen gorilla is niets te zien. „Kennelijk slaan mensen toch op de vlucht als zo’n aap los rondloopt.”

De familie Schraage drukte wel op de knop van hun digitale camera toen Bokito zich voor de lens bevond. Om dit zeldzame materiaal ontstond vrijdag een fikse ruzie tussen De Telegraaf en het AD.

De fotograaf van De Telegraaf was als eerste ter plaatse en kocht de foto’s van de familie. Hij nam de geheugenkaart van de camera mee. Johannes Dalhuijsen, chef van de fotoredactie van De Telegraaf, wil niet zeggen hoeveel er voor de beelden betaald is. „Dat is het geheim van de smid.”

In de loop van vrijdagavond kreeg zijn krant er lucht van dat ook het AD in het bezit was van een foto van de familie Schraage. „Wij hadden de exclusieve rechten voor binnenlands gebruik gekocht, dus daar waren we niet blij mee”, aldus Dalhuijsen. „Ik vermoed dat het AD via een buitenlandse krant in het bezit van het materiaal is gekomen.” De Telegraaf zocht contact met de hoofdredactie van de concurrent, maar werd op „uiterst onprettige wijze” te woord gestaan, aldus Dalhuijsen.

Volgens Adri de Bruin, chef fotoredactie van het AD, was het juist De Telegraaf die „zwaar geschut” inzette om publicatie van de foto in het AD tegen te houden. „Maar ze hadden geen poot om op te staan. Wij hebben een briefje van de fotograaf waarop staat dat ze ons toestemming geeft het beeld te gebruiken.”

Bron: NRC.


Jeroen Kramer middenin gevechten Libanon



Vandaag op de voorpagina van de Volkskrant een foto van Jeroen Kramer, gisteren gemaakt in de Libanese stad Tripoli.

Een verslag via e-mail van Jeroen Kramer aan Photography Weblog:

Ik kwam in een crossfire terecht in Tripoli bij de bezetting van een gebouw door Fatah al Islam. Een geluk bij een ongeluk. Ik kon daar een foto maken van een kindje dat schuilt onder de trap, terwijl een soldaat zich klaar maakt de trap op te gaan. Boven zijn Fatah al Islam militanten. Het vuurgevecht was oorverdovend.

Zijn collega en vriend Ghaith Abdul-Ahad raakte in Tripoli gewond door granaatscherven in zijn been en arm. Hij is in het ziekenhuis behandeld, alwaar artsen besloten de scherven te laten zitten. Inmiddels is hij alweer aan het werk.

zondag, mei 20, 2007

Documentaire over Edward Quinn op Arte

Dinsdag 22 mei zendt de tv-zender Arte de documentaire Riviera Cocktail uit, over de Ierse fotograaf Edward Quinn die in de jaren '50 het society-leven aan de Côte d'Azur vastlegde op de gevoelige plaat, waaronder het jaarlijkse filmfestival in Cannes.

Kein Fotograf hat das gesellschaftliche und kulturelle Leben an der Côte d'Azur der 50er Jahre so umfassend und mit feiner Ironie dokumentiert, wie der Ire Edward Quinn (1920 - 1997). Mehr als ein Jahrzehnt lang hat sich Quinn diskret und beharrlich in den Society-Dschungel an der französischen Riviera vorgewagt und in diesem Epizentrum der High-Society und des Big Business, der Kunst, Musik und Literatur unvergleichliche Schätze gehoben.

Die Dokumentation ist eine filmische Zeit-, Sozial- und Kulturgeschichte, die Edward Quinns Weg von den frühen Pin-up-Fotos über die Starfotografie bis zur späten Zusammenarbeit mit Pablo Picasso und Georg Baselitz umspannt.


22 mei, 22.55-23.50 Arte


This page is powered by Blogger. Isn't yours?


Monitored by BelStat - Your Site Counts
This site tracked by OneStat.com. Get your own free site counter.